De Dwarsliggers

Dweilorkest de Dwarsliggers is een jonge groep enthousiaste muzikanten en telt maar liefst 15 leden.

Herkenbaar aan de gegraveerde klompen duiken ze vaak op om de sfeer te verhogen, een polonaise te ontlokken, een (toekomstige) klassieker ten gehore te brengen, een feestje bij te wonen of gewoon om een biertje te drinken. Door het uitgebreide repertoire is er voor elk wat wils en hoeft u niet bang te zijn zich te vervelen.

Een korte geschiedenis

Men schrijve begin jaren negentig; in Rusland en op de Balkan heersen grote wanorde, in Zuid Afrika wordt de apartheid afgeschaft en internet staat nog in de kinderschoenen.

Op dat moment besluit een select gezelschap in Enter dat alles toch wel een stuk vrolijker mag worden en hoe kan dat nou beter dan met muziek! Enkele leden van egelaenderkapel de Jaegermeister worden bij elkaar getrommeld om een dweilorkest op te richten. Aangevuld met wat "jong grut" van de harmonie lever dit al snel een uitgebalanceerde club muzikanten op die wel in waren voor een feestje. Aangezien van oudsher de gemiddelde Entenaar nou niet bepaald van het meegaande type was, hadden ze het in omliggende dorpen al gauw over "die dwarsliggers" als het Entenaren betrof. Voor ons clubje muzikanten was dit echter nog niet voldoende reden om zich dan ook maar zo te noemen: dat zou wel erg makkelijk zijn geweest. Nee, er moest nog een reden zijn om zich zo te noemen en die werd al snel gevonden: het streven was carnavalsvereniging de Boorkottels op de rails te houden en wat heb je nodig om de rails bij elkaar te houden? Precies: Dwarsliggers.

Door de jaren heen hebben er de nodige personele veranderingen plaatsgevonden, de huidige groep is echter al ongeveer 5 jaar bij elkaar, nog steeds aangevoerd door mannen van het 1e uur. Hoewel carnaval nog steeds belangrijk is, zijn ook de optredens buiten carnaval om steeds belangrijker geworden en wordt nu het hele jaar door gerepeteerd.

Voor meer informatie en boekingen kijk op www.dwarsliggers-enter.nl