Historie

Muziekvereniging Enter is per 1 januari 2016 ontstaan uit een fusie van de twee muziekverenigingen uit Enter: Christelijke muziekvereniging Irene en Muziekvereniging St. Caecilia.

Christelijke muziekvereniging Irene.

Opgericht na de Tweede Wereldoorlog op 15 september 1945. Deze muziekvereniging bestond uit een harmonieorkest, slagwerkgroep en jeugdorkest. Voorheen werd gerepeteerd in café De Adelaar en de oude brandweerkazerne aan de Dorpsstraat. Sinds 2006 werd gerepeteerd in het gebouw aan de Mettenkampsweg 3 te Enter. In de maand september 2015 heeft Irene haar 70 jarig jubileum gevierd met een jubileumconcert bij De Krol en rondgang door Enter.

Muziekvereniging St. Caecilia.

Opgericht op 16 juli 1937. Deze muziekvereniging bestond uit; een harmonieorkest, drumband/slagwerkgroep, jeugdorkest, van 1970 tot 1989 een Egerlanderkapel genaamd “De Jagermeisster”, welke kapel na ontbinding overging in dweilorkest “De Dwarsliggers”. Van 1981 tot 1992 had St. Caecilia ook haar eigen majorettegroep.

St. Caecilia had haar domicilie en heeft sinds de oprichting gerepeteerd in de volgende locaties: voormalig cafe “Centraal” (de huidige schoenenwinkel van Roetgerink), het voormalige parochiehuis (stond naast het Trefpunt), de kantine van (destijds) Bendien-Smits aan de Stationsweg, tijdelijk in de kantine van SV Enter, voormalig cafe Roetgering, voormalig cafe Dreijerink en “het Trefpunt” naast de R.K. Kerk. Sinds 1 oktober 2015 samen met Irene in het gebouw aan de Mettenkampsweg 3.

Samenwerking

Beide muziekverenigingen waren altijd te zien op straat tijdens de optocht van de Enter Dagen, Koninginnedag, Dodenherdenking, St. Nicolaas en Avondvierdaagse. De laatste jaren werd er steeds meer samengewerkt tijdens Koninginnedag en de dodenherdenking. Beide verenigingen gaven echter ieder hun eigen concerten. Op 6 oktober 2007 werd voor het eerst een gezamenlijk concert georganiseerd bij De Krol in Enter. En met succes. Na nog een paar keer een gezamenlijk concert te hebben gegeven zijn de verenigingen met elkaar om tafel gegaan. De samenwerking werd steeds intensiever: de jeugdorkesten hebben de laatste jaren ook al verschillende keren samen opgetreden en met Koningsdag 2014 werd voor het eerst ook samen voorop gelopen in de optocht.

Fusie

Vanaf 1 oktober 2015 zijn beide verenigingen begonnen met samen repeteren, is het fusieproces verder in gang gezet en uiteindelijk begin 2016 afgerond. Met terugwerkende kracht ontstond per 15 januari 2016 door fusie: “Muziekvereniging Enter”. Muziekvereniging Enter bestaat uit:

• harmonieorkest onder leiding van dirigent Stefan Blaak
  • slagwerkgroep onder leiding van instructeur René van der Struik
  • jeugdorkest onder leiding van Eva Wilgers.
  • dweilorkest De Dwarsliggers.

Muziekvereniging Enter verzorgt ook opleidingen aan leerlingen door eigen docenten en samenwerking met Kaliber kunstenschool (voorheen Muziekschool Twente) en de Enterse scholen.

Op 19 december 2015 is voor het eerst medewerking verleend aan de Volkskerstzang als “Muziekvereniging Enter” en er wordt al toegewerkt naar het eerste concert als “Muziekvereniging Enter” op zaterdag 9 april 2016 bij Zalencentrum De Krol in Enter.